Яшел Үзән

Шәл бәйләдем, шәл бәйләдем... (2нче кисәк)

Галимә апа сөйли: - Рабига булмаса, мин бүген исән булыр идемме икән, - ди. Сугышка хатын-кызларны ала башлаганнар. Галимә апаны да Норлатка военкоматка чакырганнар.

Яшь, 20-25 яшьлек кыз. Рабига апа Галимә апага: «Бераз кырыйдарак тор әле, ирләр керсен, анаң берүзе бит, керсәң сразу санитар итеп җибәрәчәкләр» - дигән. Шулай «соңга калып кереп» сугышка бармый калдым, Рабигага рәхмәт, - ди Галимә апа.
Язмамның башы - Кәвәл базары турында иде. Ул базар күптән юк инде. Шәл бәйләүчеләре дә, «спекулянт»лары да. Бүген, бәлки, шәл җыеп сатып алып, поездларда сатып йөрүчеләр - бизнесменнар булырлар иде. Кәвәлгә турыдан җәяүле юлы да юк инде.
Ә сарык йоныннан шәлне озак бәйләдек без. Шуңа да безнең авыл көтүендә ак сарыклар гына, кара сарык асрау­чылар юк дәрәҗәсендә иде. Ә ул ак сарык йоныннан бәйләнгән шәл, кабарткач, бик матур була икән. Без кабартып сатмаган бит инде аны. Күреп шаккаттым. Хәзер ул шәлләрне телевизор аша шул чор спектакльләрен күрсәтүче артистларда күрәм дә, әле һаман бар икән сез - сарык йоны шәлләре, дим. Күңел тагын Кәвәл юлына - шәл сатып йөргән юлга юнәлә. Бу юлы шәл сатмыйбыз, ә йомырка сатабыз. Атна буе җыеп килгән йомырка 43 кенә булган, күршедән ике йомырка алып торып, 45кә тутырып Кәвәлгә киттек. Өчесен өйдә пешереп ашарга ярамаганмы инде?! Әйберне сата да белергә кирәк бит әле. Безнең йомырканы арзан бәягә генә чувашлар алды, «вак» диделәр. Тавык салган инде аны, без түгел. Ул чувашлар терлек-туар асрамый, суган, тозлы кәбестә сата һәм йомырка, сөт, катык, майны сатып ала. Ник асрамаганнардыр инде.
Дәү апа шәл сатып, бер үрем суган алып кайтты. Үзе әнигә: «Шәлемне бик очсызга алдылар», - ди. Әни аны тынычландырып: «Әй, кызым, кайгырма, төшеп калмаган, менә бер үрем суган бер атнага ашка тәм чыгарырга җитә, Аллаһ боерса», - ди. Бер казан ашка суган ни тәм чыгарсын инде?

И, ул чаклар! Хәзер уйлап йөрим, безнең авыл кешесенә суган үстерергә кем комачаулады икән? Аңа бит су сибәсе юк, кая төртсәң - шунда үсә. Башка яшелчәләрне әйтмим инде, безгә су ерак.
Яз көне эш тагын да тыгызлана. Тирестән ягарга кирпеч сугасы бар. Бераз акча эшләргә кирәк Кәвәл ярминкәсенә кадәр. Өскә - күлмәк, аякка Әкрам абый тегә торган кирза чүәк аласы иде.
Июньнең 13-14ләрендә ярминкәләр булачак. Кәмит тә киләчәк Ормардан. Балчыктан ясалган сыбызгы алып сызгыртасылар бар әле...
Ярминкә алдыннан тегүчеләрнең дә эшләре тыгыз: тирестән суккан кирпечкә, Хәтимәттәй кызларга күлмәк тегә. Әниләр кечерәк балаларына зурлардан калган күлмәкләрне рәтләп кидерәләр.
Балачак, тормыш авыр, дип тормый, уйнарга вакыт таба. Кызчыклар, бакчадан ватык чынаяк кисәкләре табып, «өйле» уйный; тугыз-ун яшьлекләр чабышлы уйный. Призлары: Хәтимәттәйнең теккәннән калган кечкенә ситсы кисәкләре. Матурлары - I урынга, ямьсезрәге - II урынга. Бернигә ярамаган чүпрәк алыр өчен чабыша идек без. Әй, балачак!
Яшьләр дә, балалар да өй тирәсен чистарта, җыештыра. Тиздән, көннәр санап көткән Кәвәл ярминкәсе булачак бит. Хәлдән килгәнчә камыр ашлары пешерәләр. Кунаклар чакыралар. Сугыш чорының, аннан соңгы көннәрнең авырлык­лары берничә көнгә булса да онытылып торыр. Кәвәл ярминкәләре оныттырыр. Өч-дүрт көнгә булса да.
Рәйхана Зәйнуллина.
Бакырчы


Нравится
Поделиться:
Реклама
Комментарии (0)
  • 23 февраля 2018 в 20:15
    Концертларга рәхим итегез! Бу көннәрдә республика районнарында Татарстанның сәнгать йолдызлары, танылган җырчылар, бию коллективлары халыкка концерт күрсәтә.
    32
    0
    0
  • 23 февраля 2018 в 16:44
    Белә идегезме? • 23 февраль көне Кызыл Армия оешкан дата итеп очраклы алына. Чынлыкта аның декретына яңа стиль белән 28 гыйнварда кул куела.
    23
    0
    0
  • 23 февраля 2018 в 14:28
    Аякны юрганга карап суза торган вакыт Күгәйдә тырыш, эшчән һәм киләчәкне алдан күреп яши торган халык гомер итә. Йорт-җирләре төзек һәм чиста. Кышын да шулай, җәен дә. Һәр йортта мул итеп мал-туарын асрыйлар, чебешен үрчетәләр, бакчаларын гөлбакча итеп тоталар. Шулай ук аларга бердәмлек тә хас. Чөнки нинди чуалчык үзгәртеп корулар чорында да алар үз хуҗалыкларын саклап калу өчен нык торды.
    106
    0
    1
  • 23 февраля 2018 в 12:01
    «Майский» котлый үзегезне! Кадерле Ватанны саклаучылар! Хөрмәтле Бөек Ватан сугышы, Кораллы Көчләр ветераннары, сугышчы- интернационалистлар, илебезнең булачак сакчылары!
    38
    0
    0
  • 23 февраля 2018 в 10:17
    Район башлыгы яшел үзәнлеләрне бәйрәм белән тәбрикли! Кадерле яшел үзәнлеләр! Сезне чын күңелемнән Ватанны саклаучылар көне белән тәбрик итәм!
    43
    0
    0
  • 23 февраля 2018 в 08:52
    Ватанны саклау – һәркемнең изге бурычы Тагын ике көннән илебез Ватанны саклаучылар бәйрәмен билгеләп үтәчәк. Илне саклау ул – илнең иминлеген саклау, димәк, бүген ветераннар, хәрбиләр яки ил алдында изге бурычын үтәп кайтучылар гына түгел, тыныч тормышта Ватаныбыз куәтен арттыручылар бәйрәме дә, дип уйлыйбыз. Ә сезнең өчен ул нинди бәйрәм, кадерле укучылар? Менә шундый сорау белән кайберләрегезгә мөрәҗәгать иттек.
    87
    0
    0
  • 23 февраля 2018 в 07:30
    «А.М.Горький исемендәге Яшел Үзән заводы» директоры бәйрәм белән котлый! Хөрмәтле горькийлылар, яшел үзәнлеләр һәм шәһәребез кунаклары! Кадерле Хәрби Көчләр ветераннар!
    41
    0
    0
  • 22 февраля 2018 в 15:12
    Кисәтүләрсез штраф Газоннарда һәм балалар мәйданчыкларында машина куйган яшел үзәнлеләргә кисәтүләрсез генә штраф салыначак.
    67
    0
    0
  • 22 февраля 2018 в 14:08
    Васильевода укый да, ял да итә беләләр Мәктәп – белем учагы.Укыйбыз да, язабыз да, белем алабыз. Бәйрәмнәр дә үткәрәбез.
    119
    0
    0
  • 22 февраля 2018 в 11:12
    Туган тел көнен норлатлылар да билгеләп узды Сандугач теледәй моңлы, Чишмәдәй чиста телем!
    150
    0
    0
  • 22 февраля 2018 в 09:28
    Мәскәү салкыннары Татарстанга килә 23-28 февральдә Россия башкаласында уртача температура нормадан 7-12 градуска кимрәк булачак.
    81
    0
    0
  • 22 февраля 2018 в 08:54
    2017 елда Татарстан авылларында модульле 53 кибет төзелде Авылларны кибетләр белән тәэмин итү буенча республика программасы узган елдан тормышка ашырыла башлады.
    63
    0
    0
  • 22 февраля 2018 в 08:30
    Норлат әфганчыларны җыйды "Әфган-йөрәк ярасы"- ел саен унбишенче февральдә Совет сугышчыларының Әфганстан җиреннән чыгарылган искә алу, хәтер көнен, шулай дип, атасак дөресрәк булыр иде.
    248
    0
    0
  • 23 октября 2017 в 14:24
    Защити себя!
  • Бакырчыда Мәүлид бәйрәме
  • Яшел Үзән пассажир автотранспорт предприятиясендә ничек бәйрәм иттеләр?
  • Авыр атлетлар кабат Яшел Үзәндә
  • Бакырчыда каз өмәсе
  • Яшел Үзән полициясе бәйрәм итте (ФОТОРЕПОРТАЖ)
  • Газовикларның риск зонасына васильеволылар да эләгә
  • Безнең кораблар Гарәп диңгезен иңли башлады
  • Маякта йозлэгэн казый жыелды. Нэрсэ булган???
  • МЕТЕОРда балалар өчен оештырылган ярыш
  • Юныс Сафиуллин белән очрашу кичәсе
  • 22 февраля 2018 в 12:50
    Илебез иминлеген саклаучыларны хөрмәтләп – чәчәкләр
    Ватанны саклаучылар көне - дан-шөһрәт, кыюлык һәм батырлыкны гәүдәләндерүче бәйрәм. Ул барлык ир-атлар тантанасы, чөнки туган җиребезне саклау аларның бурычы. Бу көнне Ватанны үзләрен аямыйча басып алучылардан саклаучыларны, бүгенге тыныч вакытта да әлеге бурычларын үтәүне дәвам итүчеләрне данлау гадәткә кергән. Хөкүмәтебез елдан-ел әлеге бәйрәмнең патриотик ягына игътибарны арттыра. Һәйкәлләрне, мемориалларны чәчәкләргә күмү күркәм традициягә әйләнде.
    86
    0
    1
  • 16 февраля 2018 в 10:32
    ТРЕБУЕТСЯ - администратор-кассир 1/2. 1500, соц.пакет, вахта. Деревня Исаково.
  • 6 февраля 2018 в 15:35
    Ачкычлар табылды Столичная 2а йортының бишенче подъезды янында ачкыч табылды⚠
  • 1 ноября 2017 в 10:53
    БЕЗ СЕЗНЕ КӨТӘБЕЗ! Белдерүләрегезне 5-67-02 телефоны аша яки Гоголь ур, 23а йортына килеп калдыра аласыз.